Doplňky stravy a jejich využit

Vitamíny a minerály jsou základní živiny v našem těle a plní stovky rolí. Mezi příjmem dostatečného množství těchto živin, které jsou zdravé a jejich nadměrným množstvím, které nám mohou nakonec ublížit existuje tenká hranice. Zdravá výživa zůstává nejlepším způsobem, jak získat dostatečné množství vitaminů a minerálů, které potřebujete.

Každý den naše tělo pracuje – vytváří kůži, svaly a kosti, vydává bohatou červenou krev, která přenáší živiny a kyslík do vzdálených základen. Vysílá nervové signály přeskakující tisíce kilometrů cest mozku a těla. Rovněž formuluje chemické posly, které se pohybují z jednoho orgánu do druhého a vydává pokyny, které nám pomohou udržet náš život.

K tomu všemu potřebuje naše tělo nějaké suroviny. Patří mezi ně nejméně 30 vitamínů, minerálů a složek stravy, které naše tělo potřebuje, ale nedokáže je v dostatečném množství vyrobit samo.

Vitamíny a minerály jsou považovány za základní živiny, protože jednají společně a plní v těle stovky rolí. Pomáhají posílit náš imunitní systém, uzdravují naše rány a také přeměňují jídlo na energii a opravují poškození buněk. 

Snažit se sledovat, co všechno tyto vitamíny a minerály dělají, může být matoucí. Je proto dobré něco málo o nich vědět:

Vitamíny klasicky dělíme podle jejich rozpustnosti ve vodě a v tucích.

  1. Vitaminy rozpustné ve vodě: vitaminy řady B a vitamin C
  2. Vitaminy rozpustné v tucích: vitamin A, D, E, K

Ve vodě rozpustné vitamíny volně cestují tělem a vstřebávají se přímo do krevního oběhu a přebytečné množství se obvykle vylučuje ledvinami. Tělo potřebuje vitamíny rozpustné ve vodě v častých malých dávkách. Přestože vitamíny rozpustné ve vodě mají v těle mnoho úkolů, jedním z nejdůležitějších je uvolnění energie obsažené v jídle, které jíte. Jiné pomáhají udržovat tkáně zdravé.

Zde je několik příkladů toho, jak nám různé vitamíny pomáhají udržovat zdraví:

Uvolnění energie:

Několik vitamínů B je klíčovou složkou určitých koenzymů – molekul, které pomáhají enzymům, ty pomáhají uvolňovat energii z potravy.

Výroba energii:

Thiamin, riboflavin, niacin, kyselina pantothenová a biotin se podílejí na výrobě energie.

Buduje bílkoviny a buňky:

Vitamíny B6, B12 a kyselina listová metabolizují aminokyseliny – stavební kameny bílkovin a pomáhají buňkám se množit.

Vytvoření  kolagenu:

Jednou z mnoha rolí, které hraje vitamin C, je pomáhat při tvorbě kolagenu, který hojí dohromady rány, podporuje stěny krevních cév a tvoří základ pro zuby a kosti.

Na rozdíl od všeobecného přesvědčení mohou některé vitamíny rozpustné ve vodě zůstat v těle delší dobu. V našich játrech pravděpodobně máme zásobu vitaminu B12 na několik let. A dokonce zásoby kyseliny listové a vitaminu C mohou přetrvávat v našem těle déle než pár dní.

Nemyslete si, že vysoká konzumace těchto mikroživin prostřednictvím doplňků stravy nám nic neudělá, naopak, vysoké množství těchto vitamínu nám může ublížit. Například velmi vysoké dávky B6 – mnohonásobek doporučeného množství 1,3 miligramů (mg) denně pro dospělé – mohou poškodit nervy a způsobit necitlivost a svalovou slabost.

Vitaminy rozpustné v tucích nevstoupí do krve tak snadno jako vitamíny rozpustné ve vodě, dostávají se do krve díky lymfatickým kanálům ve střevní stěně. Mnoho vitamínů rozpustných v tucích cestuje tělem pouze za doprovodu bílkovin, které působí jako nosiče. Vitaminy rozpustné v tucích se ukládají v buňkách těla a nevylučují se tak snadno jako vitamíny rozpustné ve vodě. Nemusí se konzumovat tak často, ale i tak jsou potřebná pro naše zdraví v dostatečná množství. Nebezpečí předávkování vitaminy rozpustnými v tucích je docela často uváděná informace, takže zřejmě nikoho z vás až tolik nepřekvapí. Často se též zmiňuje možnost předávkování (hypervitaminóza, otrava) se těmito vitaminy skrze multivitaminové formule, které jsou běžně k dostání na našem trhu. O multivitaminech v dalším článku.

Rozdíl mezi vitamíny a minerály 

Vitamíny a minerály jsou považovány za stopové prvky, ale liší se základním způsobem.

Vitamíny jsou organické a lze je rozložit teplem, vzduchem nebo kyselinou. Minerály jsou anorganické a drží si své chemické struktury a jejich chemická struktura je jednodušší než u vitamínu.

Co to znamená? 

Minerály v půdě a vodě se snadno dostanou do našeho těla prostřednictvím rostlin, ryb, zvířat a tekutin, které konzumujete. 

Vitamíny z potravy a jiných zdrojů se do těla přenášejí hůře, jelikož vaření, skladování a vystavení vzduchu mohou tyto křehčí sloučeniny deaktivovat. 

Mezi příklady nezbytných minerálů patří vápník, chrom, měď, jód, železo, hořčík, mangan, fosfor, draslík, síra, sodík a zinek. Minerály a stopové prvky se nacházejí hlavně v mase, obilovinách, rybách, mléce a mléčných výrobcích, zelenině, sušeném ovoci a ořechách. 

Vápník: důležitý minerál pro všechny věkové skupiny

Vápník je nezbytný pro silné kosti a zdraví, je potřebný ke srážení krve a pomáhá nervům posílat zprávy. 

Železo, které je nezbytné pro transport kyslíku v krvi a je důležité pro generování energie z živin, je základním minerálem přirozeně se vyskytujícím v některých potravinách, jako jsou libové maso a mořské plody, ořechy, fazole a obohacené potraviny. 

Skupiny s rizikem nedostatku železa zahrnují těhotné ženy, kojence a malé děti, dospívající dívky a ženy před menopauzou. Pokud, je hladina železa v krvi nízká, může lékař doporučit doplněk železa. 

Co si z toho vzít?

  • Pokud máte perfektně vyvážený jídelníček doplňky stravy s vitamíny minerálními látkami užívat nemusí. Je tu však skupina obyvatelstva, kteří se alternativně stravují , osoby se zvýšeným fyzickým zatížením, lidé s onemocněním zažívacího traktu, lidé s chudokrevností, těm se vyplatí doplňovat vitaminy a minerální látky.
  • Dávkování doplňku stravy je zcela v našich rukách a může být i nižší, než je doporučováno výrobcem. Zejména za předpokladu, kdy naši již tak dobře nastavenou stravu chceme udělat po stránce příjmu těchto živin neprůstřelnou.
  • S příjmem vitaminů rozpustných v tucích bychom měli být opatrnější, hrozí jejich kumulace v organismu a možné zdravotní problémy (hypervitaminoza, otrava). Z běžných doplňků stravy při doporučovaném dávkování je to však hodně nepravděpodobné.

Držte se hesla – Nic se nemá přehánět!!!!

  1. Iron: dietary supplement fact sheet. National Institutes of Health Office of Dietary Supplements website. http://ods.od.nih.gov/factsheets/Iron-HealthProfessional/#h6. Accessed March 9, 2015.
  2. Antioxidants and Health: An Introduction. National Institutes of Health National Center for Complementary and Integrative Health website. https://nccih.nih.gov/health/antioxidants/introduction.htm. Updated November 2013.Accessed March 3, 2015.
  3. Vitamin A: fact sheet for consumers. National Institutes of Health Office of Dietary Supplements website. http://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminA-Consumer/. Accessed March 3, 2015.
  4. Douglas RM, Hemila H, Chalker E, Treacy B. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2007;(3):CD000980.