Káva

Na své cestě bojuji hodně s kávou. Miluji její chuť a vůni. Jsem schopna za den vypít víc jak pět šálku kávy. Když jsem začala naslouchat svému tělu, zjistila jsem, že jsem na kávě závislá. Při jednodenním pokusu být bez kávy, se mi málem rozskočila hlava. Cesta jídla je o experimentech. Na konci článku si jeden z experimentů můžeš vyzkoušet. 

Většina z nás sáhne po lahodně hořkém nápoji v podobě kávy ve chvíli, kdy jsme unaveni a potřebujeme povzbudit. Dovolím si říct, že kofein je nejoblíbenější a nejužívanější látka, která má schopnost naše tělo nabudit a zahnat únavu. Věděli jste, že kofein patří do skupiny alkaloidů[1] a ve své čisté podobě je to bílá látka připomínající cukr?

Individualita

Někdo je schopen po šálku espressa usnout téměř ihned, zatímco druhý je čiperný ještě pár hodin. Citlivost na kofein je velmi individuální. V našem těle, respektive v našich játrech je enzym, který postupně rozkládá kofein. Závisí na genetice. Věk má také na odbourání kofeinu vliv, čím jsme starší, tím trvá našemu tělu odbourávání kofeinu déle. 

Je však dobré poslouchat své tělo. Není radno podceňovat jeho signály, které nám říkají dost.  Možná se vám párkrát stalo, že jste to s kávou přehnali a necítili se zrovna nejlépe. Větší dávka kofeinu může vyvolat nervozitu, třes rukou, zvýšenou frekvenci srdečního tepu. 

Problém v kofeinu je jeho dlouhá výdrž v našem těle. Našemu organismu trvá dlouhou dobu, asi 5 až 7 hodin než kofein vyloučí. Proto je důležité, pokud jste stejný milovník kávy jako já, dopřát si kávu nejpozději do dvou či tří hodin odpoledne.

Co se děje v našem těle? 

Jelikož jsem velký pisálek, ráda bych napsala odborné termíny, co vše se děje v našem těle, ale pro lepší představu uvedu příklad. Přímo z mé osobní zkušenosti. 

P.S. na konci článku nalezneš odstavec s těmi odbornými termíny.

Ráno vstanu, jsem šíleně unavená, jak kdybych nespala, a to i přesto, že mám naspáno osm hodin. První, co hledám je káva, ta mě celkem nakopne, abych byla schopná vyrazit do práce. V práci usedám k počítači a po hodině mám pocit, že u počítače usnu a sáhnu po kávě. Přidává se ke mně kolegyně a člověk má hned chvilinku volna. Po obědě si dám kávu, jelikož mě jídlo opět uspalo nebo si jí dávají kolegové. Přijíždím domů a čeká na mě ještě dost povinností, a tak si dám opět kávu. Sice už je šest hodin, ale na mě kofein nepůsobí – vždy usnu hned. Jdu spát. V buňkách stále koluje kofein a tělo, místo aby regenerovalo, tak pracně odbourává večerní šálek kávy.

Ráno vstanu a jsem opět unavená. Co udělám jako první? Hledám ranní kávu, abych se nabudila a kolotoč začíná znovu.

Jak z kolotoče ven?

Vyber si den, kdy si budeš moc dovolit odpočinek. Zkusíme jeden den bez kávy. 

Všímej si svého těla, jak se chová, jak se cítíš. Napiš si do sešitu, kdy toužíš po kávě, v jaké době nebo kdo je zrovna s tebou (budeš se divit, ale na jídlo i pití má velký vliv s kým zrovna jsme). Všimla jsem si, že většina kávomilců, je jako kuřáci, tzn. s kávou odpočívají. Když si v práci dáme kávu, nemusíme tu chvilku pracovat. Určitě nechci, abys kávu už nikdy nepil, jen bych byla ráda, abys vědomě ovládal, kdy si kávu dáš. Proto je dobré všimnout si detailů, kdy kávu pijeme a proč. Někdy zjistíme, že kávou nahrazujeme jídlo nebo nudu. 

Než si dáš kávu zkus udělat tři hluboké nádechy a výdechy a zkus pití kávy prožít. Většina z nás do sebe hrnek ,,vyklopí,, a ani nevědí, že kávu měli. V tom je ta chyba. My si neuvědomujeme, že jsme kávu měli a potom si musíme dát další. Naše tělo je nastřelené kofeinem a my, i přesto máme pocit únavy.

Já tuto techniku praktikuji, když chci své tělo pročistit a když mi přijde, že už se nechávám kávou moc ovládnout.

Co se děje v našem těle? 

Trocha odborných termínu 

Po příjmu kofeinu se tento stimulant dostává do krve a putuje do jater, kde probíhá hlavní metabolismus. Dříve než se začne kofein v našem těle příslušnými biotransformační procesy metabolizovat na látky, které jsou vyloučené z těla, stihne nás tzv. nabudit. 

Jak to probíhá?

Molekulové vazby kofeinu působí na adenosinové receptory, kde působí jako antagonista. Zjednodušeně řečeno kofein se usazuje v místech určených pro adenosin[2]. Jakmile kofein zabere receptory, nestimuluje je jako adenosin, nespouští tak ospalost. Vzhledem k fungování kofeinu není možné jej nazývat potravinovým doplňkem, ale spíš jako psychoaktivní stimulant. Kofein klame náš mozek a my se cítíme probuzení, i přesto že nejsme. Díky hladině adenosinu v těle bychom měli raději odpočívat, avšak kofein to nedovolí.


[1] Alkaloidy představují skupinu zásaditých organických sloučenin, které se tvoří při přeměně aminokyselin.

[2] Adenosin, je chemická látka v těle, která se v těle hromadí a navozuje pocit ke spánku. Pro lepší představu je jako chemický barometr postupně zaznamenávající čas uplynulý od probuzení.