Kdo je tam?

V momentální situaci, kdy bychom všichni chtěli mít co nejsilnější imunitu a být prostě ZDRAVÍ jsem se rozhodla napsat pár užitečných informací, jak bychom mohli pomoc našemu tělu zesílit.

To abychom byli zdraví, určuje z velké míry naše střevo. Je dost možné, že jste někdy slyšeli o střevním mikrobiomu. Pokusím se zde vysvětlit, jak biom vnímám Já a proč ho v Cestě jídla tolik zmiňuji.

To, abychom, zjistili, kdo bydlí v našem střevě není možné napsat jednou větou. Jsou velmi dlouhé a teoreticky náročné studie, co střevní biom je. Neustále se objevují nové informace a zdaleka o něm nevíme mnoho, jelikož poznatky o střevních bakteriích jsou ještě v plenkách.  Co je, ale jisté, že v našem střevu žije více jak 95% mikrobů. Mikroby v našem těle váží 1,2kg a nazývají se tak zapomenutým orgánem, váží, např. víc než mozek.

Kdo to vlastně je střevní mikrobiom a proč je pro nás tak důležitý?

Já si představuji mikrobiom jako potvůrky, jsou to malí pomocníci, kteří s námi žijí v našem střevě a snaží se zamezit jeho propustnosti. Jsou s námi od našeho narození mění se podle toho, kde žijeme a s kým žijeme. Náš mikrobiom se synchronizuje s naší rodinou či partnerem dokonce i naši mazlíčci ho mají podobný jak my. Mění se dle stravy, jiné složení biomu bude mít masožravec a jiné vegetarián, také na něho má vliv, kde zrovna jsme. Každý z nás, alespoň jednou zažil, že má občas ,,střevní,, problém, když dorazí do ciziny. Zjednodušeně řečeno mikrobiom se přizpůsobuje. Trvá mu skoro rok, než se nám zcela změní. Nicméně pro všechny dietáře, diety, které děláte a trvají tři měsíce jsou pouze povrchové a dlouhodobě nám nepomohou.

My lidé jsme jako roury, máme ústa těmi leccos projde, ne vždy je to úplně zdravé a jinde to zase vyjde. Zdravé a funkční střevo se silnou stěnou, zamezí škodlivinám projít do našeho těla. Potvůrky jsou jako hraničář stojí u stěny a kontrolují, co může projít do těla a co by mělo rychle ven. Při špatných stravovacích návycích a nezdravém životním stylu (multitasking, kouření, přejídání se, nevyvážená strava, stres), naše potvůrky nedostanou potřebné živiny, slábnou a nemohou plnit svou ochrannou funkci. Následkem výše popsaných chyb ve stravování potvůrky pustí různé látky, které vytvoří v těle neplechu, většinou bohužel v podobě různých chorob. Proto je velmi důležité se o svůj mikrobiom (potvůrky) starat.

Na přednášce o střevním biomu IFVM jsem se dozvěděla, že biom jsme vlastně MY. Dokonce se objevuje v naší DNA a dokáže se napojit na mitochondrie, které přenáší informace do mozku. To znamená, že tak jak se cítíme MY, tak se cíti náš biom. Všimněte si, jak nás dokáže ovlivnit, když jsme hladoví. Většina z nás se nechá snadno vyvést z míry.

Příkladem mohou být brambůrky či hranolky. Kdo z nás je schopen je nesníst až do konce, a to i přesto, že už hlad nemáme. Nerada to říkám, ale jsme lehce ovlivnitelní, jsme slepí k tomu, co jíme a ani si neuvědomujeme, že jíme. Jak si to pak má uvědomit naše tělo, náš biom?

To ve mně vyvolává otázku, když bychom dokázali komunikovat s naším biomem, dokázali bychom vypozorovat, co zrovna potřebuje a tím bychom se dokázali vyhnout nemocem?  Zjednodušeně řečeno, pokud budeme mít zdravé střevo budeme mít zdravé tělo. Potřebujeme k tomu jen poslouchat sami sebe a jíst kvalitní pestrou stravu, která udělá našemu biomu dobře.

Potvůrkám dělá dobře:

Fermentované potraviny (kvašená zelenina- kysané zelí, kimchi)

Kysané mléčné výrobky ( kefír, acidofilní mléko)

Syrová zelenina

Potraviny bohaté na vlákninu (luštěniny, celozrnné potraviny, lněné semínko atd.)

Přítomné jezení

Dále, a to je podle mého to nejdůležitější, je vnitřní pohoda a uvědomování si sebe. Když jím, tak se snažím vnímat, že zrovna jím. Poradím vám jednu dechovou techniku, je velmi jednoduchá a nezabere moc času. Říkáme si jí na prvním sezení.

Než začneš jíst: 5x se zhluboka nadechni a vydechni, podívej se na talíř a uvědom si co jíš, přičichni si a s chutí do toho. Snažíme se jíst dlouho a nenecháme se rozptylovat. Tomu říkám: „Přítomné jezení‘‘

Cesta jídla je o experimentech, takže pokud budeš mít čas zkus to:

Experiment: 

Pojďte po cestě za svým biomem, za svojí potvůrkou

Nakresli, jak může vypadat tvůj biomek. Když si ho vybavíme, vytvoříme si k němu vztah a lépe se nám o něj bude starat. Budeme tak pečovat i sami o sobe. Je to jednodušší než se starat jen o sebe. Je paradoxní, jak se raději staráme o druhé, teď ten druhý je Tvůj biom. Pokud nerad kreslíš, tak si ho jen pojmenuj a promluv k němu.

Zkus jeden den dechovou techniku (viz přítomné jezení) vždy před jídlem a než začneš jíst zkus oslovit svůj biomek, zda to chce. Chvilku poslouchej a uvědom si, co vlastně jíš a zda ti to dává to, co chceš?