Jak si zlepšit ranní vstávání.

Také jsou vaše rána šílená? Zazvoní budík, vy ho neustále posouváte a když už se vám podaří vstát, tak okamžitě hledáte kávu? Velký vliv na to, jak se cítíme po ránu májí naše návyky, které máme, než jdeme spát. 

Sepsala jsem pár tipů, které mohou zlepšit ranní vstávání:

  1. Elektronický detox

Děláme to většinou všichni, díváme se do noci na televizi, sledujeme instagram nebo co je nového na facebooku, někdo z nás dokonce dodělává tabulky na počítači. Bohužel, tento zlozvyk velmi ovlivňuje kvalitu spánku. Proč? Modré světlo, které vychází z obrazovky, ale i z tabletů a mobilů zabraňuje tvorbě melatoninu a tělo pak přestává cítit únavu. Výsledkem je, že jdeme pozdě spát, jelikož se necítíme unaveni. 

Proto doporučuji využít techniku elektro detoxu. Zkusme před spaním odložit elektroniku a dovolme si být offline. Co místo toho? Zkuste knížku baví-li vás číst. Doporučuji vyzkoušet vedené meditace před spaním, najdete je na youtube (je tam velmi široká škála, vybere si každý). Já osobně zbožňuji Veroniku Jelínkovou.Nebo využijte svojí drahou polovičku. Nemusím zde zmiňovat, že sex napomáhá kvalitě spánku.

2. Jídlo před spaním

Doporučuji jíst nejpozději dvě hodiny před spaním. Zkusme se na noc vyhnout příliš tučným jídlům, nechceme naše tělo večer zaplácnout bůčkem. Příliš sladkým jídlům je také dobré se vyhnout, a to nejen kvůli štíhlé linii, ale je to z důvodu kolísání hladiny inzulínu, který nám narušuj kvalitu spánku.  Měli bychom si uvědomit, že tělo v noci REGENERUJE a ODPOČÍVÁ a my chceme, aby na to mělo dostatek energie. Proto bych volila lehčí jídla, která jsou dobře stravitelná, zvolila bych adekvátní čas, aby tělo mělo prostor k trávení a nemuselo pracovat v noci.

3. Konec alkoholu

Toto jste asi slyšet nechtěli, ale bohužel je to tak. Alkohol našemu tělu dobře nedělá 

a i když máte pocit, že se vám po skleničce lépe spí opak je pravdou. Tělo musí v noci regenerovat a když si dáme skleničku vína bude se muset zaměřit na odbourávání alkoholu. To samé máme i s kávou. Pokud tě zajímá, jak je to s kofeinem přečti si můj článek Káva a únava.

4. Naše tělo miluje režim

Naše tělo naprosto miluje režim a rituály. Zkusme tedy chodit spát ve stejný čas. Pokud nemáte pravidelnou dobu, kdy chodíte spát a kdy vstáváte, tělo je rozhozené a my jsme po ránu jak přejetí. Upřímně bylo by fajn držet čas i o víkendech.

5. Snídat nebo nesnídat?

Jak se to má se snídaní? Dlouhou dobu jsem žila v domění, že snídaně je základ dne. Po nějaké době jsem začala dělat přerušovaný půst a najednou jsem zjistila, že to v klidu zvládnu bez ní. Jak to tedy je? Každý jsme jedinečný, každému vyhovuje něco jiného. Já se řídím pocitem, když mám ráno hlad najím se, když nemám prostě jím později. Pokud budete ráno snídat, neodbývejte se. Snídat za pochodu do práce, je tou nejhorší variantou, jakou si lze představit. Koupíte si dvě koblížky s marmeládou, zapijete je capuccinem a hurá do práce.

To, že taková snídaně není výživově OK je zřejmé, vaše tělo do sebe dostane cca 500 kcal a z toho cca 60 g cukru a 30 g tuku. Nebudeme si nic nalhávat, beztak budete mít za hodinu hlad. Vaše tělo si ani v té rychlosti nevšimlo, že jste jedli.

Pokud rádi snídáte, využijte toho. Vytvořte si takový rituál, kdy budete mít, alespoň 30 min pro sebe a v klidu se najezte, dovolím si říct prožijte jídlo.

6. Voda

Ano je to prosté. Když vstanete zkuste si dát sklenici vody. Nebudete věřit, jak moc to s vaším tělem udělá. Pokud nemáte rádi samotnou vodu, přidejte citron nebo lístečky máty.

7. Cvičení po ránu

Když vám řeknu, že je fajn ráno cvičit, tak si možná poklepete na čelo a řeknete si super, když to čtu to abych vstával v pět ráno. Neříkám, abyste hnali do fitka a šli zvedat váhy. Naše tělo je ráno ztuhlé a neprokrvené, proto doporučuji krátkou 10 minutovou rozcvičku (protahovačku) a tím prokrvíte a nastartuje svoje tělo. Stačí obyčejné cviky, které známe ze školy. Pokud Vás to chytne, opět mrkněte na ranní jógu nebo si odcvičte pět tibeťanů. Každý pohyb se počítá 🙂

8. Odkládání budíku

Zazvoní budík, my ho zatípneme a za deset minut zvoní znovu a takto to můžeme dělat celé ráno. Kvalitní spánek tím stejně nedoženeme a prodlužujeme tím trápení nehledě na to, že naše srdce dostává neustále po 10 minutách šok, což není také optimální. Jakmile zazvoní, prostě vstaňme. Připomeňme si, že je tady nový den.

9. Informace po ránu

Většina z nás se hned po probuzení dívá na svůj email a sociální sítě. Nedělejte to. V první řádě hrozí, že budete na displej otupěle civět dalších dvacet minut v tu dobu jste mohli snídat nebo se protahovat v druhé řadě hned po ránu se dostanete do stresu.  Zaměřte se raději na sebe, a ne na ostatní. Využijte, že jste chvilku svobodní od informací.

10. Jednu studenou sprchu prosím

Nejlépe jak nabudit tělo je dát si studenou sprchu. Ne jenom, že vás to nabudí, ale chladem si zlepšujeme imunitu. Biohackeři říkají, že si chladem nebo spíš pobytem v něm budujeme nejlepší verzi sebe sama.  A TO přece chceme. Pokud nejste zvyklí na chlad, doporučuji začít velmi pomalu. Nejdřív zkuste studenou vodu na ruce a obličej a pomalu navyšujte. Jo a nezapomeňte dýchat  O otužovaní a dýchaní v příštím článku.

PS. V Cestě jídla se také věnuji otužování a dýchání. Pokud si nevíš rady s jídelníčkem nebo s čímkoli, neboj se mě oslovit 🙂